Povídky "Na baru s Masarykem" již tento rok v knižní podobě.

úterý 6. ledna 2015

NEZVYKLÝ INZERÁT


I.

Výběr životního partnera je čistě individuální a nepředvídatelnou volbou. Někteří lidé se seznámí jednoduše lusknutím prstu, pro jiné je "proces seznamování" noční můrou. V případě Hynka, čtyřicetiletého kreativce v reklamce, platí ona první možnost. S navazováním vztahů se ženami neměl nikdy problém. V životě si prošel klasickým kolotočem žen. První láska na gymplu. Tři rychlovztahy bez větší budoucnosti v období mezí první a druhou láskou. Druhá láska a dále horská dráha jakýchsi "vztahů - nevztahů" do jeho pětatřiceti let. Takto by se dal popsat Hynkův milostný životopis pohledného gentlemana. Jak by on určitě rád dodal: "Pokud o vás žena nebojuje se svými sokyněmi, není to ta pravá, je nanejvýš levá."

II.

Když Hynkovi skončila onoho čtvrtečního odpoledne jeho dlouho plánovaná obchodní schůzka, vzal si při odchodu noviny a kávu s sebou. Rozhodl se, že se projde podzimním parkem, který v tomto ročním období voní klidem a vlhkou hlínou, což mu připomínalo dětství. Po chvíli procházení si sedl na svou oblíbenou lavičku s výhledem na centrum města a přemýšlel o životě, ženách, o článku na téma znovuzavedení klasických bufetů a neumytém nádobí v jeho kuchyni. V tom mu zazvonil telefon. Volá mu Ema, s níž jej kdysi seznámila jejich společná kamarádka Beáta v rámci firemního večírku L´Oréal, na který byli oba pozváni pracovně.

"Ahoj kreativče!" pozdraví ho Ema.
"Dobrý den, slečno koncipientko," odpoví Hynek s úsměvem, „snad na mě nechcete podat žalobu?"
"Jak to víš, právě ji mám rozepsanou - žaloba proti nečinnosti!" 
"Neuvěříš mi to, Emo, ale právě jsem se Ti chtěl volat, zrovna jsem skončil," brání se žalobě Hynek, „jsem v městském parku, nechceš přijít za mnou počítat spadlé listí a potom zajít na dvojku bílého do naší oblíbené vinárny?!"
"Kecálku," směje se Ema v telefonu, „můžu nejdříve za půl hoďky, ok?"
"Ok, za odměnu mi můžeš dát pusu!" prohodí Hynek.
"Zase si tak nevěř, fešáku!" ukončuje hovor Ema s nadsázkou.

III.

Hynek věnuje půlhodiny volného času menší vztahové retrospektivě. "Ono každý vztah většinou začne tak nějak idylicky, že jo," říká si pro sebe, „ale ty konce pak stojí někdy opravdu za to!" Listováním v novinách si všiml sekce "Seznamka - Ona hledá jeho". Dříve mu tento způsob seznámení připadal divný, ale v poslední době to chápal a připisoval to tomu stále zvětšujícímu se světu lidské samoty. A v tom ho to napadlo. Vybral by si člověk partnera/partnerku na základě nezvyklého inzerátu, kde by byl textem popsán celý jejich společný vztah? Rozhodl by se na základě takového inzerátu do vztahu vstoupit, pokud by to bylo možné? No jen si to představte. Každý potencionální partner by za vámi na začátku vztahu přišel s takovým krátkým inzerátem o Vašich budoucích společných dnech, měsících, letech!? Hynek se s radostí dítěte pouští na vlastní pěst sepsat malou ukázku inzerátů, s kterými by za ním mohly přijít jeho bývalky. Nalistoval poslední stranu svého diáře a začal psát. 

IV. 
Sára

"Sára, 16 let, studentka, hnědé vlasy, hnědé oči. Budu Tvá první láska na gymplu. Zažijeme spolu 4 roky krásných chvil naivního mládí a snů o nekonečné společné lásce. Ke konci vztahu mě začne nudit tvá jakási oddaná láska. Prostě se mi v tomhle věku budou líbit více muži, kteří na mě budou tak trochu kašlat a mohou být i plešatí a klidně starší. Hynku, Ty jsi rozumný, vím, že mě pochopíš. Vzpomínej jen na to pěkné a ber to jako důležitý milník Tvého života."

Hynka samozřejmě napadla spousta jiných věcí, které by ke vztahu k Sáře napsal, ale přesto mu tento "inzerát" přijde dostačující. S takovým inzerátem by se patrně pro vztah nerozhodnul. Někdy je lepší nevědět, co bude. Ale přesto pokračuje dál. "Kdo bude další, co třeba Patricie," přemýšlí nahlas, „jasně, Patricie!?"

V. 
Patricie

"Patricie, 24 let, fotografka, blond vlasy, zelené oči. Budu patrně jediná blond holka, s kterou budeš chodit. Naše seznámení proběhne celkem legračně, ale i přesto spolu zažijeme dva a půl roku společného času. No, v podstatě jenom dva roky, protože první půlrok strávíme psaním dopisů, jelikož budu pracovně fotit ve Finsku. Brzy poznáš, že jsem silně věřící, ale to neznamená, že se mě musíš bát zeptat, jestli mi ho můžeš strčit do pusy a vystříkat se na mě. Kdybych Tě pravidelně nestrašila otázkami o Bohu, mohli jsme být ideální pár. Když už jsme u toho, rozešli jsem se vlastně někdy oficiálně?"

VI.
Kamila 

"Kamila, 25 let, auditorka. Budeš milovat moje dlouhé hnědé vlasy a nádherný obličej připomínající Ti holku z přední stránky módního časopisu. Naše seznámení bude rychlé a divoké, stejně jako jsem já. Náš společný sex bude dokonalý, stejně jako naše zážitky z cestování a společného bydlení. Nakonec budeš rád, že se rozejdeme, protože náš vztah bude založen na intrikách a lžích a to převážně z mé strany. Alespoň budu ta poslední, která Tě svým špatným přístupem nasměruje k úspěchu a štěstí. Ber to jako poslední lekci, než si konečně uvědomíš, jaká je tvá cesta. A odpusť mi někdy."

VII.

Když Hynek dopisoval poslední smyšlený inzerát o Kamile, v dálce uviděl Emu a uvědomil si, že dnes toho již více nestihne napsat. Vytrhl list s "inzeráty" a zmačkaný jej hodil do koše. Zapálil si cigaretu a užíval si každý Emin přibližující se krok společně s jejími vlasy, do kterých se lehce opíral podzimní vánek. Je šťastný, že si právě tuhle holku vybral za ženu. Navíc umí vařit tak dobrou kávu.

Žádné komentáře:

Okomentovat